21 de maig 2012

Legitimitat i finançament sindical a Espanya i a la Unió Europea

Informe realitzat per Pere Beneyto, Professor de Sociologia de la Universitat de València i Director de l'Observatori d'Afiliació i Representació Sindical de la Fundació 1r de Maig, en què s'analitzen els aspectes de legitimitat, drets sindicals i fonts de finançament sindical a Espanya i a la Unió Europea.

[DESCARREGAR PDF]

Una insidiosa i insistent campanya de deslegitimació del sindicalisme (acusat de anacrònic, disfuncional, poc representatiu, subvencionat etc.), és impulsada des de fa un temps per la dreta política, econòmica, mediàtica i fins i tot acadèmica, constituint un element clau de l'estratègia conservadora, conscient que la reducció dels recursos sindicals (legals, representatius, materials, humans i simbòlics) i el debilitament de les seves possibilitats d'intervenció (tutela i assessoria laboral, negociació col·lectiva, gestió del conflicte i participació institucional), resulten imprescindibles per garantir els seus plans de desregulació de les relacions laborals i desmantellament de l'Estat de Benestar.

Es tracta d'una ofensiva global i local que, malgrat la seva virulència i contumàcia, no ha de sorprendre al sindicalisme organitzat, ja que constitueix una expressió més del conflicte social en la seva dimensió ideològica, ni generar tampoc respostes autocomplaents per part seva que ocultin la revisió de seus propis dèficits, errors i debilitats, sinó operar com a factor d'oportunitat per a la renovació de les seves estratègies i la construcció d'un nou relat sobre els seus objectius i processos d'intervenció.

En aquest text pretenem aportar reflexió teòrica i informació empírica que contribueixin a desvetllar les fal·làcies argumentals del discurs antisindical i reforçar els fonaments de la seva legitimació, en el context de l'actual contrareforma conservadora.

VEURE TREBALL [DESCARREGAR PDF]

Una altra visió dels sindicats

Item Reviewed: Legitimitat i finançament sindical a Espanya i a la Unió Europea Rating: 5 Reviewed By: .