728x90 AdSpace

3 de juny 2019

ATUREM L’FP LOW-COST D’EDUCACIÓ. COMBAT LA PRECARIETAT

MANIFEST




El Departament d’Educació ha iniciat la 2a setmana de maig, la difusió al professorat  del nou model que vol implantar a corre-cuita el curs 2019/2020. Reforma feta per encaixar els currículums d’FP LOE  amb la formació en alternança dual de l’FP Inicial (Resolució RESOLUCIÓ EDU/1076/2019, de 24 d'abril).
El  nou model es basa en el traspàs de totes les hores de lliure disposició dels mòduls professionals i  d’1/3 de les hores del mòdul Formació i orientació laboral (FOL) que passen a incrementar les hores del  mòdul Síntesi o Projecte (que tindrà 200 h.) i  les del mòdul Formació en Centres de Treball -FCT-(que tindrà 500 hores aproximadament). Es preveu un 1r curs al centre educatiu, que concentrarà la majoria d’hores curriculars, 1.000 hores, i un 2n curs amb una càrrega lectiva mínima, per facilitar l’estada a l’empresa.

Denunciem que aquesta nova organització curricular:


  1. No compta amb el diàleg, ni el consens dels agents socials més  representatius. No respecta el marc de la Llei 10/2015, ni es desplega  dins d’aquest,  tot i ser una normativa que afecta el sistema d’FP inicial i el seu encaix amb el laboral.
  2. No ha estat consultada, ni compta amb el consens del professorat, associacions de docents, moviments de renovació pedagògica, etc.
  3. No se’n coneix cap regulació, ni que aquesta  hagi passat pel tràmit previ del Consell Escolar de Catalunya.
  4. No se’n presenten informes, ni  dades estadístiques que l’avalin,  en el sentit  d’associar el fet  que l’alumnat passi més hores a l’empresa amb la  garantia d’una FP de qualitat i d’un millor aprenentatge.
  5. El professorat no n’ha estat informat, ni ha rebut formació per poder entomar amb garanties la nova organització i funcions (gestió del nou mòdul de Síntesi o Projecte i organització i seguiment d’aquestes noves pràctiques “exteses”). Tampoc s’han previst les noves condicions de treball (nous complements o reduccions lectives).
  6. Les organitzacions sindicals no n’hem estat informades fins a principis de maig en una mesa tècnica d’FP, després de dos cursos sense convocar-se mesa sectorial d’FP.
  7. Té com a finalitat fer un reajustament curricular de l’FP, modificant els currículums de totes les titulacions, per encaixar en un de sol  l’FP ordinària i l’FP Dual, quan l’FP Dual no la cursa ni un 10% de l’alumnat total i d’aquest solament la meitat fa l’alternança a l’empresa.
  8. Quant a la lluita per rebaixar l’actual taxa d’Abandonament Escolar Prematur (AEP) del 17%, sobretot en els CFGM, l’augment de la càrrega lectiva a  1r curs sembla “a priori” ser  totalment contraproduent.
  9. La reducció de les hores lectives a impartir al centre produeix afectació en la plantilla. No se’n coneix proposta, resolució de confecció de plantilla als centres educatius, que posi fre a la reducció de plantilla.
  10. La disminució considerable de les hores dels mòduls professionals encotilla als centres educatius pel que fa a innovació, recerca i adequació a l’entorn, així com deixa en mans de l’empresa tota l’especialització de l’alumnat, menystenint la realitzada als centres educatius fins al moment. Es percep una FP que té com a focus l’empresa, no les persones.
  11. La disminució de les hores del mòdul transversal de FOL, abunda en la desprotecció de l’alumnat que s’haurà d’inserir al món del treball amb menys garanties. Al ser un mòdul de política educativa és especialment greu la disminució d’hores d’aquest, hores necessàries per  al treball de les “soft skills”, per al coneixement de la normativa laboral i per prendre consciència com a futur treballador o treballadora.
  12. Una FCT, amb 500 hores de pràctiques a l’empresa, no fa més que aprofundir en la precarització del jovent. Les pràctiques no són remunerades i sense cotització a la Seguretat Social, amb la suspensió actual del Reial Decret 28/2018. És una estada a cost zero i obligatòria per tot l’alumnat.
  13. Crearà una disjuntiva en el món empresarial. Les empreses es trobaran que hauran d’escollir entre rebre alumnat en FCT (amb 500 hores de permanència a l’empresa, gratuïtes i sense cotització a la Seguretat Social) o rebre alumnat en Dual (amb 1.000 hores de permanència a l’empresa, amb retribució en relació a l’SMI i cotització a la Seguretat Social). L’imposar disruptivament un nou model, sense tenir consolidat, ni consensuat el d’FP Dual, no ajudarà a implantar una FP de qualitat a Catalunya, que reguli amb claredat l’estada dels alumnes a les empreses.
  14. Les empreses no han estat informades que l’alumnat hi haurà de romandre un 1/3 més de les hores actuals. Es preveuen dificultats en l’acollida, sobretot per part de  les PIME i microempreses, i especialment en els ensenyaments de règim especial, com els artístics, que actualment ja tenen dificultats per tenir una borsa d’empreses d’acollida amb garanties.

La Federació d’Educació de CCOO a Catalunya exigim:


  • L’Aturada immediata de la modificació curricular prevista pel Departament d’Educació.
  • La convocatòria de la mesa sectorial dels ensenyaments de formació professional inicial i ensenyaments de règim especial (FPiERE).
  • Respecte, per part del Departament,  al marc de la Llei 10/2015 i a desplegar dins d’aquest les normatives que afectin el sistema d’FP inicial i laboral.
  • La posada en valor de  les pràctiques no laborals de l’alumnat d’FP, amb l’obligatorietat de cotització a la Seguretat Social.
  • L’urgent  actualització de l’ acord d’FP de 1999, per a la millora de la qualitat de l’FPiERE i les condicions laborals del seu personal.

Signa aquí el manifest


  • Comenta amb Blogger
  • Comenta amb Facebook
Item Reviewed: ATUREM L’FP LOW-COST D’EDUCACIÓ. COMBAT LA PRECARIETAT Rating: 5 Reviewed By: D
Scroll to Top